Is amplitie de nieuwe trend?
- info768730
- 27 sep 2024
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 28 sep 2024
In veel organisaties zie je tegenwoordig naast het verzuimbeleid ook een preventie- of gezondheidsbeleid. Dit zijn hele mooie ontwikkelingen die ik als Vitaloog alleen maar kan toejuichen.
Met een preventie- of gezondheidsbeleid wordt een belangrijke stap genomen in het voorkomen van verzuimrisico’s en gezondheidsklachten, maar toch kunnen we nog een stap verder gaan. En dan komen we in een amplitieve werkwijze. Graag nemen ik jullie mee in de wereld van de amplitie.
Eerst nog even naar het begin waar ik het verzuimbeleid noemde en dan komen we aan bij de term curatie. Met curatie ben je als organisatie gericht op medewerkers met problemen of ziekten en behandel je deze problemen. Bij preventie richt je je vervolgens op de medewerkers die tot een risicogroep behoren en ligt de focus op het voorkomen van uitval.
Kortom, bij curatie en preventie ben je bezig met het oplossen van bestaande problemen en nieuwe voorkomen. Risico’s worden in kaart gebracht en analyses worden uitgevoerd. Op basis daarvan worden maatregelen genomen en opgenomen in een preventiebeleid. Medewerkers krijgen bijvoorbeeld fysiotherapie aangeboden om rugklachten te verminderen of een loopbaancoach helpt om erachter te komen wat zij wel graag zouden willen en kunnen. Als je op deze wijze naar medewerkers kijkt, wordt dit menselijk kapitaal als kostenpost beschouwd. Belangrijk is dat organisatie hun focus leggen op het versterken van positieve toestanden van medewerkers, zoals bevlogenheid, welbevinden en gezondheid. Dan worden medewerkers daadwerkelijk als belangrijkste kapitaal beschouwd dat de investering waard is.
En dan komen we aan bij amplitie; je hebt de focus op alle medewerkers en de interventies zijn gericht op het optimaliseren van het welbevinden en functioneren.
Graag neem ik jullie verder mee in de amplitieve werkwijze.
Zoals ik al aangaf richt je je bij amplitie op het versterken van alle medewerkers en zorgt ervoor dat je vergroot wat goed gaat bij hen. Amplitie is echter geen vervanging van curatie en preventie, maar is een aanvulling erop. Amplitie zorgt ervoor dat de risicogroep en de probleemgroep steeds kleiner worden. Het draait om het versterken van wat goed gaat en het optimaal benutten van de potentie van de medewerkers. Door aandacht te schenken aan de sterke punten van medewerkers en een positieve werkcultuur te bevorderen, kun je als organisatie meer veerkracht opbouwen en zorgen voor een productieve omgeving.
Hoe kun je dit nu concreet toepassen?
Amplitief werken vraagt wel om anders denken en het doen van investeringen. Investeringen die vooral te maken hebben met bewustwording, aandacht en het vergroten van de positieve aspecten van de werkomgeving. Begin daarbij simpel en met kleine stappen.
Stimuleer het geven van positieve aandacht aan elkaar en zorg voor een duidelijke communicatie. Leidinggevenden in een organisatie hebben een belangrijke rol in het vertonen van amplitief gedrag en dragen als optimistisch voorbeeld bij aan het vrolijker en gelukkiger worden van de collega’s. Stimuleer die positieve spiraal.
Laat medewerkers hun sterke punten ontdekken en vooral te benutten. Dit vergroot hun zelfvertrouwen en draagt bij aan een gevoel van voldoening en betrokkenheid. Voer een ontwikkelgesprek, actualiseer het verzuim- en gezondheidsbeleid, voer gesprekken met je medewerkers met de vraag waarom ze bij de organisatie blijven werken en pak ook écht aan wat zij teruggeven.
Creëer een positief teamgevoel waarin medewerkers zich gewaardeerd en gehoord voelen. Zorg voor een veilige werkomgeving en organiseer meerdere ochtenden per week een korte check-in waar de medewerkers kunnen aangeven hoe zij deze dag gestart zijn en hun werkdag eruit ziet. Vier samen successen, organiseer teambuildingsactiviteiten en toon waardering naar elkaar.
Bied doorgroeimogelijkheden en wees duidelijk in wat er mogelijk is. Laat ze het gevoel krijgen dat er ruimte is om te groeien en te ontwikkelen. Zorg hierbij voor opleidingsmogelijkheden met persoonlijke opleidingsbudgetten.
Geef de medewerkers voldoende autonomie in de methode, planning en bijvoorbeeld locatie. Stuur op inhoud en resultaat en stimuleer de medewerkers om zelf oplossingen te zoeken voor problemen en creëer eigenaarschap om hen zelf te laten invullen hoe ze bij hun doel komen.
Waarschijnlijk is het jullie al wel duidelijk, maar het doel van amplitie is om ervoor te zorgen dat medewerkers zich gelukkig, gemotiveerd en productief voelen. De focus ligt op het benutten en versterken van de sterke punten en kwaliteiten van de medewerkers in plaats van de aandacht te richten op het verminderen van de zwaktes en problemen.
En zeg nou eerlijk? Wie wil er niet werken in een organisatie waar je je goed voelt, je met energie richting je werk gaat, je met voldoende autonomie in een positieve werksfeer mag bijdragen aan de organisatie- en je persoonlijke doelstellingen?
Ik hoef jullie tot slot niet te vertellen dat menselijk kapitaal tegenwoordig onmisbaar is voor het succes van een organisatie. Laat een amplitieve werkwijze hier dan een prachtige bijdrage in zijn die de nodige aandacht zal krijgen binnen jullie organisatie! Dus is amplitie de nieuwe trend? Ik zeg ja!
Bron: Yrenee Koen & Seline van Keulen, Werken aan Amplitie, de toepassing van positieve
organisatiepsychologie






Opmerkingen